onsdag 20 april 2011

Bleka rabarber!




Idag har vårsolen värmt helt underbart skönt så jag och barnen har spenderat större delen av dagen ute i trädgården. En tredjedel av häcken har jag hunnit klippa och vad ni ser här är ett försök att få lite extra smarrig rabarber nu i vår. Jag har nämligen läst att man kan bleka rabarber genom att sätta en hink eller kruka över plantan så fort den kikar upp på våren. Frånvaron av ljus och den extra värmen ska göra att rabarbern växer snabbare, blir mjällare och sötare. Det är första gången jag testar så det ska verkligen bli spännande att se vad som händer. Jag testar för skojs skull med två olika typer av krukor för att se vad som ger bäst resultat.

Foto: Selections.com

Det finns speciella 'Rhubarb forcers' för ändamålet, en slags klockformad terrakottakruka med avtagbart lock, betydligt snyggare än mina varianter men jag vet inte om de går att få tag på här i Sverige? Någon av er läsare som vet?

I morgon är sista chansen att vara med och tävla om den fina örtkrukan! För att komma till tävlingen klicka här.

9 kommentarer:

  1. Spännande! Själv vill jag ha rabarber i vår trädgård, det är bland det bästa jag vet! :)

    SvaraRadera
  2. Vad spännande, du får gärna berätta hur det gick.

    SvaraRadera
  3. Himla intressant, det har jag aldrig hört talas om tidigare. Vi har en sorts rabarber från min mormor med mindre sån där syra i (som jag har tappat namnet på just nu). Den är mildare och smakar mycket rabarber men med mindre beska eller hur jag ska beskriva det, himla god är den!:)

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  4. Måste jag testa! Men det kanske är för sent? Mina rabarber har redan kommit upp och fått tallriksstora blad, s här kan vi få paj till påsk! Ha en trevlig påsk!

    SvaraRadera
  5. Vilken intressant idé,
    här hos mej har rabarbern inte ännu kommit upp så jag hinner sätta krukan över..
    Häls. Monica

    SvaraRadera
  6. Intressant! Har inte hört detta tidigare. Du får uppdatera oss bloggläsare på hur det går. Ha en skön Skärtorsdag!

    SvaraRadera
  7. Mina växer som tusan.
    Ha en toppenpåsk!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Jag hade ingen aning om att man kunde göra så. Jag har några ynka små rabarber som jag spänt väntar på ska växa till sig. Kanske borde jag sätta en kruka över dem för att se ... :)

    Ha en fin dag!
    //Sofia

    SvaraRadera
  9. Hej,
    Såg i en tidning att Zetas trädgård i stockholm har rabarberklockor.
    Jättefina men dyra... Fast å andra sidan om man har dem år efter år är det en investering!

    KRAM Veronica

    SvaraRadera

Annonser: